Forum Przeciw Depresji

Rozmowa z Joanną Drewlą, Dyrektor Generalną oraz  Katarzyną Urbańską, Dyrektor ds. Komunikacji i Spraw Zewnętrznych firmy Servier Polska Sp. z o.o.

Servier Polska Sp. z o.o.

Nagroda Zaufania Złoty OTIS z Diamentami 2017 za program społeczny Forum Przeciw Depresji

Firma Servier jest znana nie tylko z produkcji leków, ale też z organizacji ogólnopolskich bezpłatnych programów profilaktyczno-edukacyjnych: Servier dla Serca, Forum Przeciw Depresji. Od kiedy organizowane są te programy?

Katarzyna Urbańska: Pierwszym programem edukacyjnym, który powołaliśmy do życie była kampania Servier dla Serca, którą realizujemy od 2003 roku. Od 11 lat organizujemy także kampanię Forum Przeciw Depresji.

Jaki jest cel programów edukacyjnych? Do kogo są one skierowane?

Katarzyna Urbańska: Celem obu kampanii jest budowanie świadomości społecznej na temat chorób cywilizacyjnych takich jak choroby układu krążenia i depresja. Wiedza jest kluczem do zrozumienia zależności między naszym stanem zdrowia, a codziennymi decyzjami dotyczącymi sposobu odżywiania, stosowania używek, aktywności fizycznej, czy też radzenia sobie ze stresem, który przecież towarzyszy nam wszystkim. Zdając sobie sprawę z faktu jak wiele zależy od naszych codziennych, czasem drobnych zachowań i reakcji, możemy podejmować decyzje świadomie i tym samym realnie wpływać na swoje zdrowie, a także na życie. Na przykład zamiast sięgać w stresującej sytuacji po kieliszek wina czy kolejnego papierosa – warto zapisać się na jogę czy pojeździć na rowerze, zamiast jeść na kolację hamburgera z frytkami – wybrać rybę z warzywami. Z jednej strony to bardzo oczywiste wybory, z drugiej często bardzo trudno jest wdrożyć je w życie. Dlatego regularne, konsekwentne i długoterminowe działania edukacyjne mają tak istotne znaczenie. W przypadku depresji sytuacja jest jeszcze bardziej złożona. Wiedza pozwala także przełamywać opór i niechęć osób chorych do skutecznego poszukiwania profesjonalnej pomocy. Stwarza także podstawy do akceptacji społecznej dla osób chorujących, a to niezwykle ważne.

Z jakimi towarzystwami naukowymi współpracuje firma organizując te programy?

Katarzyna Urbańska: W przypadku Kampanii Servier dla Serca od samego początku współpracujemy z Polskim Towarzystwem Kardiologicznym i Polskim Towarzystwem Nadciśnienia Tętniczego. Nieco później dołączyło też Polskie Forum Profilaktyki i ostatnio Polskie Towarzystwo Lekarskie. Współpraca z ekspertami ma dla nas kluczowe znaczenie. Jest gwarantem wysokiej jakości merytorycznej naszego przekazu edukacyjnego. Ponadto dzięki ścisłej kooperacji z towarzystwami naukowymi możemy lepiej odpowiadać na potrzeby społecznej edukacji, która jest wpisana w statuty większości towarzystw naukowych, a jednocześnie jest też celem naszych działań. Przykładem takiego podejścia jest partnerstwo kampanii społecznej Servier dla Serca z kampanią „Zdrowe dzieci, zdrowa młodzież, zdrowi dorośli” zainicjowaną przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. W przypadku kampanii Forum Przeciw Depresji od lat współpracujemy natomiast z Polskim Towarzystwem Psychiatrycznym.

W 2014 roku program Servier dla Serca został laureatem Nagrody Zaufania „Złoty OTIS z Diamentami”. W 2016 roku jury Kapituły Nagrody pozytywnie oceniło Forum Przeciw Depresji. O depresji niechętnie się mówi, ale firmie udało się przełamać tabu. Jakie działania są prowadzone w ramach kampanii?

Katarzyna Urbańska: Przede wszystkim jesteśmy bardzo szczęśliwi, że kapituła nagrody „Złoty OTIS z Diamentami” dostrzegła i doceniła nasze działania. Myślę, że mówiąc o skutecznej kampanii społecznej trzeba z założenia projektować ją na lata. Taka była nasza filozofia kiedy inicjowaliśmy kampanię Servier dla Serca i podobnie myśleliśmy powołując do życia kampanię Forum Przeciw Depresji. W przypadku tak trudnych tematów jakimi są zaburzenia nastroju, samobójstwa, niezbędna jest odpowiedzialna i konsekwentna edukacja społeczna. Ogromne znaczenie ma także współpraca z ekspertami – psychiatrami, którzy ukierunkowują nasze aktywności na te, które są najpilniejsze i najistotniejsze.

W ramach kampanii od 10 lat organizujemy Dni Otwarte podczas których odbywają się wykłady na temat różnych aspektów związanych z depresją. Najczęściej biorą w nich udział osoby zmagające się z depresją, ich rodziny, osoby, które podejrzewają u siebie depresję, ale także ci, którzy chcą wiedzieć więcej na temat choroby. Poza wykładami organizujemy bezpłatne konsultacje z psychiatrą i psychologiem. Przez cały rok działa uruchomiony przez nas kilka lat temu Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji. Dwa razy w tygodniu lekarz psychiatra odbiera telefon i udziela konsultacji. Kolejnym narzędziem, z którego bardzo chętnie korzystają osoby szukające pomocy jest nasza strona internetowa www.forumprzeciwdepresji.pl. Tutaj osoby zainteresowane pogłębieniem swojej wiedzy znajdą sporo informacji na temat choroby. W zakładce „Gdzie szukać pomocy” stworzyliśmy unikalną mapę ośrodków, w których przyjmują lekarze psychiatrzy. Na stronie bardzo aktywnie działa także forum dyskusyjne moderowane przez lekarza psychiatrę.

W tym roku Servier będzie obchodzić jubileusz 25-lecia firmy w Polsce. Firma jest obecna na polskim rynku od 1992 roku. Na początku w firmie było tylko 7 pracowników i 1 lek. A jak dziś wygląda firma?

Joanna Drewla: Przez ostatnie 25 lat konsekwentnie inwestowaliśmy w Polsce. Dzisiaj Servier w Polsce to nie tylko Międzynarodowy Ośrodek Badań Klinicznych z siedzibą w Warszawie, ale także nowoczesny zakład produkcyjny na warszawskiej Białołęce i fantastyczny zespół ponad 500 wysoko wykwalifikowanych pracowników. Servier w Polsce to także nasze innowacyjne, bezpieczne, produkowane w Warszawie leki, które trafiają do ponad miliona chorych Polaków.

20 lat temu Grupa Servier zainwestowała w zakład produkcyjny leków w Warszawie. Co zdecydowało o umiejscowieniu produkcji leków w naszym kraju?

Joanna Drewla: Po pierwsze w latach 90. rynek rozwijał się bardzo dynamicznie. Po drugie Polska, która przed transformacją miała silny przemysł farmaceutyczny dysponowała wysokiej klasy specjalistami, dzięki temu możliwa była szybka i bezpieczna implementacja technologii transferowanych tutaj z Francji. Dlatego w 1997 roku podjęto decyzję o inwestycji w Polsce w fabrykę leków dla Grupy Servier w tym rejonie Europy. Dzięki kompetencjom polskiego zespołu, już rok po dokonaniu inwestycji możliwe było przeniesienie do Warszawy produkcji większości leków dostępnych wówczas w Polsce. Od tego momentu nasz polski zakład produkcyjny zwiększył wielkość produkcji o ponad 600%. Dzisiaj blisko 100% opakowań leków Servier, które trafiają do polskich pacjentów jest produkowanych w Warszawie.

Jakie inwestycje zrealizowaliście Państwo w ostatnim okresie i jak wyglądają Państwa plany?

Joanna Drewla: Ostatnie lata to przede wszystkim inwestycje w rozwój eksportu. Już dziś 40% produkcji z Polski trafia na eksport do Francji i innych krajów UE. Pod koniec ubiegłego roku oddaliśmy do użytku nowoczesne laboratorium analityczne, które realizuje badania nie tylko dla naszej fabryki w Polsce, ale także dla innych fabryk w Unii Europejskiej. Jak widać rozwijaliśmy się przez ostatnie lata bardzo dynamicznie, ale to co nas szczególnie cieszy to perspektywa na przyszłość. W ostatnich dniach otrzymaliśmy potwierdzenie decyzji centrali w Paryżu o tym, że to właśnie w Polsce produkowane będą nasze preparaty złożone stosowane w kardiologii, które trafią do kolejnych państw Unii Europejskiej. Dzięki tej decyzji zwiększymy ponownie udział eksportu w naszej produkcji.

Taka decyzja to ogromna szansa na dalszy rozwój naszego zakładu produkcyjnego w Warszawie, a także potwierdzenie jak ważnym krajem dla firmy Servier jest Polska.